2008/06/06

صوت منير


صوت منير



الآن لا اتذكر كيف اكتشفت صوت محمد منير، هل دلني أحد اليه؟ ام سمعته مصادفة فأعجبني ومن ثم تتبعت بقية أعماله؟ ما اتذكره أن أغنية: شيكولاتة ـ تقريبا ـ هي الاغنية الأولى التي سمعتها لمنير وعلقت بذهني.. اما أول ألبوم أقتنيه فكان: يا اسكندرية، ثم: وسط الدايرة.. وبعدها بحثت عن أعماله الاولى والتي صدرت عن شركة سونار، وتعاون فيها مع فرقة يحيى خليل مثل: علموني عنيكى، وبنتولد.. وغيرها ظل منير هو رفيقي فى فترة المراهقة، رفيق دائم لدرجة انني كنت اذاكر دروسي وصوته يتجول فى الحجرة، فى تلك الفترة لم يكن منير وحده كان معه الأعمال الكاملة لأمل دنقل واذاعة مونت كارلو.. وهؤلاء الثلاثة ـ منير ودنقل ومونت كارلو ـ دخلوا حياتي فى وقت مناسب تماما.. فى الفترة التي بدأت ابتعد فيها عن ماجد وسوبر ميكي وسمير والشياطين الـ 13 .. كان صوت منير رفيق مرحلة القلق والتساؤلات والاندفاع .. مرحلة اكتشاف شيء اسمه الجسد .. مرحلة اليقين التام بقدرتي على هدم الجبل الذى يراقبني فى صبر واعادة بناءه من جديد.. مرحلة ان هناك اشياء جديدة تستحق الاهتمام غير صيد السمك وطلوع النخل.. كان صوت منير معي فى كل وقت .. كان بداخلي .. يغني ـ بلا ملل ـ طول الوقت


ملاحظة: استمع الآن الى اخر البومات منير: طعم البيوت

هناك 16 تعليقًا:

غير معرف يقول...

uhm awalan mabrook 3aleina mounir's album bgad..
yerwy :)

w thaneyan matensash tekteb gomla gamda 3la floosak 3ashan lamma 7ad yla2eeha yetbeset... 7ane3mel 7amla :D

hesterua يقول...

الله الله
:)
بجد قدرت ترصد حالة مريت بيها بالظبط ... فى ايام كان اصحابى لما تسمع منير تفتكرنى
دلوقتى انا لما بسمع منير اتكلمى وشبابيك بفتكر نفسى
لدرجة انى بشم البرفانات بتاعتى وقتها
:)

readingtuesday.blogspot.com يقول...

أنا كمان كانت شوكولاته أول أغنية سمعتها لمنير، كنت طالع رحلة مع العيلة القناطر، وكان لي خال هو اللي جاب الشريط، وكانت الليلة كلها سخرية من منير وشريطه ، أما أنا فلم أستمتع في حياتي مثلما استمتعت بركوب مركب في النيل في ذلك اليوم

غير معرف يقول...

أعرف ولد وبنت تسبب منير في الجمع بينهما كانا معا في كل لحظة يتنفس كل منهما الآخر يوما بعد يوم لثلاث سنوات
وفي كل نفس كان صوت منير ثالثهما صنع معهما ذاكرة حبهما ، مع منير ولدت قصة لو كتب لها ان تحكى لكانت من أعظم قصص الحب ...
لأسباب غامضة بدأ صوت منير يخفت بينهما
وفي الوقت الذي يستمر فيه منير بالغناء وهو يعلم انه يغني لهما يستمر بلوم وبعتاب ارجوكما لا تخذلاني
ربما لأجل منير ستحاول البنت أن تجد سماعة لأذنها تمكنها من سماع صوته أكثر وضوحا وربما سيحاول الولد أن يرفع صوت المذياع
ربما يحاولا لأجل منير
عندما تسترجع البنت الأغنية التي جمعت بينهما
علي صوتك بالغنى
وتقف عند
ولا انهزام
ولا انكسار
تتذكر انكساراتها وهي مترددة هل تبحث عن سماعة جديدة تقرب اليها صوت منير وصوت قلبها فتمنحه الفرصة من جديد أم تغلق المذياع للأبد؟

كراكيب نـهـى مـحمود يقول...

ممكن بوست جديد

بنوتة مصرية يقول...

يا بنت يا أم المريلة كحلي
يا شمس هالة وطالة من الكولة
كنت دايما بغنيها
وأدوب في كلماتها
أنا أحب أقول الشعر في الحلوين
والحلو أقول له يا حلو في عيونه
الله عليك يا عم جاهين
شكرا يا شرقاوي
البوست إنساني قوي ولمس كل حد فينا

محمد مصطفى يقول...

مش لوحدك يا شرقاوي
فعلا منير حالة
تحياتي لذكريات و خدوش لمستها

سمير مصباح يقول...

طيب كان ممكن نعيش مع مين تانى غير منير والحجار؟

غير معرف يقول...

كل سنة وأنت طيب ورمضان كريم

واستمتعت بقراية البوست بتاعك خاصة إنك فكرتني بأغاني لمنير بحبها جدا، زي مثلا تعالى نلضم أسامينا وغيرها

pink paradise يقول...

دعوة للمشاركة فى ورشة البلد الأدبية
اللقاء القادم يوم الخميس 25 ديسمبر 2008 الساعة 7 مساءا بمكتبة البلد
مع
د.بهاء عبد المجيد
يدير الورشة
حاتم سعد
محمد زوام
حسام الدين فاروق
مصطفى محيى
مكتبة البلد: ت: 27922768
31 ش محمد محمود. التحرير. أمام الجامعة الأمريكية ــ أعلى سيلنترو
elwarsha2008@yahoo.com ايميل الورشة
و دى كمان مدونة الورشة منتظرين تعليقاتك
http://elwarsha2008.blogspot.com/

وسيم المغربي يقول...

افتح زرار قميصى للدنيا وللأمانى
وأنور فوانيسى وأملا العالم أغانى

هو ده منير
لما بسمعه بحس بنفس الاحساس من الطيران بأن الجو فى عز الساقعه.. والشتا محاوطنى برزازه من كل اتجاه
وانا بحاول اتدفا وجنون اللحظه بيسرب صوابعى لزراير القميص عشان اعيد اكتشاف الحاله
الله ينور عليك يا فانيلياوى
روايتك جميله وإدراجتك ملها حل يا طاهر
بالتوفيق

غير معرف يقول...

تعرف
منير بيفتح نفسي لحاجات كثيرة قوي
عارف زي ايه؟
زي الايس كريم
وزي الشوكولاته
والكيوي اللذيذ
بيخليني عايزة أطيير
أطيير
كل سنة وانت منير
كل سنة وانت منور
....
منورة

Unknown يقول...

تجربتي مع منير شيء مختلف تماماً
اغاني منير
واشعار سيد حجاب
مسلسل الأيام بالتحديد هما اللي خلوني احب الشعر / شعر العامية
انا سجلت تجربتي دي شعراً


باحلم اكتب لمنير

من وأنا ف إعدادي
باحلم اكتب اغنية لمنير
مش فذلكة
ولا رغبة ف شهرة
ولا اطماع مادية
ولا حباً فى الفن
وشوية شوية كبرت
وكبر الحلم ف وجداني
وف ثانوي
حبيت الشعر اكتر
م النظريات الجبرية
ومن اقليدس
ومن حلم الناس
بطلوعى الأول ع الشلة
وانا
كل ما ينزل ألبوم
كنت بابص ف اسماء الشعرا
ما الاقيش اسمي
ازعل واحلم من تاني
اكتب لمنير
وشوية كبرت كبرت كبرت
واتجوزت وعجزت
وشاب شعري
وف يوم
وانا سايب شعري
ف اجندة
مركون ع الرف
جنب التسجيل
وانا واقف
وف إيدي آخر ألبوم لمنير
زعلان
بعد ما بصيت على أسماء الشعرا
وما لقيتش اسمي كالعادة
قررت
احلم من تاني
اكتب لمنير .........

فتحي محمد حمدالله
قنا

هدى يقول...

انا عرفت منير من سكة غلط في الاول ايام ما كانت اغنية ليلى يا ليلى وماحبيتهاش وماحبيتوش

مر وقت كفاية

اتعلمت فيه اسمع لفني اللي بيقولني وعرفت ارجع لمنير

طعم البيوت...حالة خاصة حاساها بتاعتي قوي

عماد خلاف يقول...

اللى مسمعش منير اكيد ما عرف يعنى اية فن وصوت جميل وكلمات اجمل ورائعة بجد
تحياتى لحضرتك
ارجو التواصل
انا لدى مدونتين واحدة للقصة القصيرة التانية للمقالات بحلم ببكرة
ارجو التواصل
http://emadkhalaff.blogspot.com/

غير معرف يقول...

هههههه
طبعا مش بضحك استهزاء بس بضحك انبساط
انا من حوالى سنة ونص لما كنت باقرا ف الجرنان عن طاهر شرقاوى دورت ع اسمو ف النت عشان الاقى قصصو قصيرة اكتر لاقيت مدونتو اللى هيا دى
وكان دة هوة اجدد ادراج فيها بس كان التاريخ بتاعو قديم اوى
قولت هعلق على ايه يا حسرة دة نسى ان عندو مدونة بقا
ان كان ع منير فكل مبدع بيحب منير
وحتى اللى مش مبدع كمان بالمرة
طاب انا كمان كنت بزاكر ع منير ونتيجت تنسيقى لسة مطلعتش الحمد لله شكلى هدخل كلية الطب جامعة حلايب
" كان صوت منير رفيق مرحلة القلق والتساؤلات والاندفاع .. مرحلة اكتشاف شيء اسمه الجسد .. مرحلة اليقين التام بقدرتي على هدم الجبل الذى يراقبني فى صبر واعادة بناءه من جديد.. "
انما صيد سمك وطلوع نخل هوة انتا كنت عايش فين ساعتها ؟؟؟
انا اسمع انك م الصعيد انما منين ؟؟؟
(فراشة منايرية)
http://cbu-1.maktoobblog.com/1227679/%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86/

«45 سنة».. حب أم خيانة؟

الماضى لا يموت أبدا، فهو موجود بشكل أو بآخر، ختى وإ ن كنا لا نعى بوجوده، لكنه فى لحظة ما سيطفو على سطح الذاكرة قبل أن يختفى فى سلام، ...